PHARE Judetul Hunedoara
Programul PHARE RO 0104.02
Accesul la educatie a grupurilor defavorizate, cu focalizare pe rromi
Proiectul I.S.J. Hunedoara
Etnocultura si traditiile rromilor in sprijinul accesului la educatie al tineretului

Descrierea proiectului

Obiective
Obiective
Justificare
Justificare
Grupul tinta
Grup tinta
Unitati scolare
Unitati scolare
Parteneri
Parteneri
Buget
Buget
Impactul estimat
Impactul estimat
Monitorizare si evaluare
Monitorizare si evaluare

Rezumat

Rezumat

Pentru asigurarea egalitatii reale a sanselor, pasul cel mai important īl constituie scolarizarea īntregii populatii, cel putin pentru nivelul īnvatamāntului obligatoriu. Politica Ministerului Educatiei si Cercetarii pentru asigurarea egalitatii sanselor si pentru respectarea drepturilor fundamentale ale copilului s-a bazat pe analiza cauzelor care au condus la fenomenele de abandon si analfabetism. Dintre acestea, cele mai relevante sunt:

  • existenta unor comunitati izolate cu drumuri greu practicabile si lipsa mijloacelor de transport;
  • mentinerea unui nivel scazut de dezvoltare economica a anumitor zone, ceea ce a condus la o situatie financiara precara a membrilor acestor comunitai;
  • folosirea copiilor ca forta de munca īn agricultura si īn activitatile din gospodarie;
  • perpetuarea unui mediu familial defavorizat cultural, care conduce la manifestarea unei neīncrederi īn institutiile de īnvatamānt (īn special īn cazul comunitatilor de romi);
  • existenta unui numar semnificativ de cadre didactice necalificate īn scolile din comunitatile izolate si dezavantajate economic.

Acest program īsi propune:

  • cresterea calitatii educatiei īn īnvatamāntul prescolar, īn vederea stimularii īnscrierii copiilor īn īnvatamāntul obligatoriu, aspect important pentru dezvoltarea din punct de vedere social si educativ a copiilor proveniti din comunitati dezavantajate;
  • stimularea copiilor īn vederea finalizarii educatiei de baza (prevenirea abandonului timpuriu);
  • asigurarea celei de-a doua sanse īn educatie pentru persoanele care nu si-au finalizat studiile īn īnvatamāntul obligatoriu (corectia abandonului).

Fondurile acestui program sunt destinate activitatilor din cadrul programului, care se vor derula īn perioada 2002-2004, īn aproximativ zece judete care vor fi alese īn urma evaluarii proiectelor depuse de toate inspectoratele scolare care vor fi interesate:

  • organizarea unor cursuri de formare destinate inspectorilor romi, precum si educatoarelor, īnvatatorilor si profesorilor care lucreaza īn gradinite si scoli din comunitati dezavantajate, īn care exista un procent ridicat de copii romi;
  • pregatirea īnvatatorilor si educatorilor necalificati, prin scolarizarea īn cadrul colegiilor pedagogice care organizeaza īnvatamānt deschis la distanta si asigurarea cheltuielilor pentru acestia pe īntreaga durata a studiilor;
  • formarea mediatorilor scolari pentru a-si desfasura activitatea īn scoala si comunitate;
  • desfasurarea unor seminarii care sa vizeze participarea comunitatii la activitati īn sprijinul scolii, prin implicarea autoritatilor locale, a reprezentantilor organizatiilor rome si a O.N.G.-urilor;
  • elaborarea unor materiale auxiliare destinate īnvatamāntului prescolar si primar care sa contribuie la diminuarea abandonului timpuriu;
  • organizarea programelor de remediere scolara īn īnvatamāntul primar si promovarea conceptului de scoala deschisa (scoala care include si participarea parintilor sau a altor membri ai comunitatii in activitatile sale si care organizeaza pe lānga activitatile traditionale programe extrascolare pentru cresterea sanselor de succes scolar al elevilor);
  • revizuirea curriculumului destinat Programului ,,A doua sansa'', precum si identificarea de noi profesii cerute de piata muncii;
  • reabilitarea a aproximativ cincizeci de scoli din judetele care vor fi cuprinse īn program.

Prima pagina Proiectul Echipa Evenimente Contacte